Wyżywić przyszłość - jak być społecznie odpowiedzialnym w produkcji żywności
Zrównoważona produkcja żywności to jedno z najważniejszych wyzwań naszych czasów. Dlatego odpowiedzialne firmy ograniczają swój wpływ na środowisko, a świadomi konsumenci przywiązują dużą wagę do tego, w jaki sposób są wytwarzane produkty, które wybierają. Przykładem producenta, który od lat skutecznie realizuje rozbudowaną strategię CSR, jest firma Sokołów – jeden z liderów branży mięsnej w Polsce.
Zasady społecznej odpowiedzialności są na stałe wpisane w DNA firmy Sokołów. - Nasze działania w tym zakresie obejmują wiele obszarów, w tym ochronę środowiska, relacje z pracownikami, partnerami, kontrahentami, wsparcie społeczności lokalnych oraz akcje edukacyjne – podkreśla Bogusław Miszczuk, Prezes Zarządu Sokołów S.A. - Budując silną pozycję rynkową i wzmacniając konkurencyjność, jednocześnie zawsze dbamy o ważne kwestie społeczne.
W trosce o środowisko
Jednym z najbardziej istotnych aspektów zrównoważonej produkcji żywności jest zmniejszanie jej wpływu na środowisko. To jeden z priorytetów firmy Sokołów, która systematycznie zwiększa poziom inwestycji, których celem jest ograniczenie zużycia surowców naturalnych. Implementacja nowoczesnych rozwiązań w zakładach Grupy Sokołów pozwoliła na zmniejszenie rocznego zużycia gazu o kolejne 163 360 m3, natomiast energii elektrycznej o 1 226 MWh. Firma prowadzi też stały monitoring analiz zużycia czynników energetycznych na jednostkę produkcji. Działania te są realizowane w oparciu o audyty efektywności energetycznej, wykonywane przez wyspecjalizowane firmy zewnętrzne. Żaden z sokołowskich zakładów nie wykorzystuje węgla do produkcji energii. Firma dysponuje ponadto jednym z najbardziej ekologicznych i zaawansowanych technologicznie obiektów energetycznych dla przemysłu spożywczego w Europie - jest nim gazowa elektrociepłownia kondensacyjna w Sokołowie Podlaskim.
Sokołów realizuje również wiele innych przedsięwzięć, ukierunkowanych na zrównoważoną produkcję żywności. To m.in. inwestycje w odnawialne źródła energii (instalacja paneli fotowoltaicznych), jak i bardziej ekologiczne rozwiązania w kategorii opakowań. W dostawach do sieci sklepów własnych firma stosuje wyłącznie zwrotne opakowania zbiorcze, z których jedno zastępuje ok. 200 kartonów w swoim cyklu żywotności. Rozwiązanie to jest także sukcesywnie wprowadzane w dostawach do własnych centrów dystrybucji. Dzięki takim zmianom, planowane jest zmniejszenie zużycia opakowań kartonowych aż o 600 000 sztuk w skali roku. Sokołów ogranicza ponadto wykorzystanie folii, gdyż dostawy świeżego mięsa do znaczącej części sklepów własnych są realizowane bez opakowań foliowych. Te działania będą rozszerzane na dostawy wybranych produktów przetworzonych i łącznie pozwolą zmniejszyć zużycie folii o ok. 120 000 metrów. Sokołów aktywnie przeciwdziała też marnowaniu żywności, m.in. poprzez współpracę z aplikacją Too Good To Go oraz akcje edukacyjne.
Jak mówi Bogusław Miszczuk, przedsięwzięcia z zakresu społecznej odpowiedzialności są fundamentem aktualnej strategii „Feeding The Future” Grupy Danish Crown, do której należy Sokołów. - W jej ramach podejmujemy określone zobowiązania na rzecz ochrony środowiska i zwalczania zmian klimatycznych. Do 2030 roku Grupa Danish Crown chce ograniczyć emisję CO2 o 50%, a do 2050 roku uzyskać neutralność klimatyczną – zaznacza Bogusław Miszczuk.
Jakość, bezpieczeństwo i smak
Produkty Sokołowa powstają z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Źródłem jakości i smaku wyrobów jest również dobry surowiec, dlatego Sokołów już od ponad 20 lat realizuje program współpracy z polskimi rolnikami „Razem w Przyszłość”, w którym uczestniczy niemal 3 500 krajowych hodowców. We wszystkich zakładach firmy obowiązuje System Zarządzania Jakością, który opiera się na uznanych międzynarodowych standardach BRC i IFS, uwzględniających wymagania prawa żywnościowego oraz odnoszące się do etycznych aspektów funkcjonowania firmy. Dla zachowania jakości i świeżości wyrobów, wprowadzono także szereg procedur, takich jak Dobra Praktyka Produkcyjna i Dobra Praktyka Higieniczna. Zakłady są pod stałym nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej. Firma przestrzega zasad, zapewniających zwierzętom dobrostan. W strukturze Grupy Sokołów jest wyznaczone stanowisko Dyrektora ds. Dobrostanu Zwierząt, a w każdym zakładzie dokonującym uboju jest zatrudniony Inspektor ds. Dobrostanu Zwierząt.
Sokołów tworzy produkty w oparciu o filary, jakimi są poszanowanie dla natury i tradycyjnych receptur, a także aktualne trendy żywieniowe. Opracowaniem i wdrożeniem nowości zajmuje się specjalny zespół innowacyjny, w skład którego wchodzą specjaliści z różnorodnych działów. Sokołów ma w swym asortymencie produkty z „czystą etykietą” – bez sztucznych konserwantów, glutaminianu monosodowego i innych zbędnych dodatków. To między innymi linia wędlin Naturrino czy dedykowana najmłodszym linia Sokoliki. Jako pierwsza firma z czołowych producentów branży mięsnej w Polsce, Sokołów już w 2017 roku wprowadził linię roślinną Z Gruntu Dobre, która szybko zdobyła popularność i jest stale rozwijana. Po te wyroby sięgają osoby na diecie bezmięsnej, coraz liczniejsi fleksitarianie i wszyscy, którym zależy na zróżnicowanym jadłospisie.
Dobry sąsiad lokalnych społeczności
Sokołów w szczególny sposób wspiera społeczności w rejonach funkcjonowania zakładów Grupy. Firma aktywnie uczestniczy w licznych akcjach pomocowych, współpracując z lokalnymi organizacjami pozarządowymi oraz samorządowymi. Sokołów sponsoruje lokalne eventy i miejscowe drużyny sportowe - koszykarską drużynę kobiet MPKK Sokołów S.A. Sokołów Podlaski, jak również piłkarską drużynę dzieci i młodzieży Unia Tarnów.
Misja edukacyjna
Firma realizuje wiele inicjatyw edukacyjnych na temat pełnowartościowej diety oraz promujących zdrowy tryb życia. Te działania w sposób szczególny kieruje do dzieci i młodzieży, jako grupy, w której nadwaga i otyłość są coraz poważniejszym problemem. – Zachęcamy najmłodszych do uczestnictwa w wielu lokalnych wydarzeniach sportowych – mówi Bogusław Miszczuk. – W tym roku byliśmy sponsorem turnieju piłki nożnej dla dzieci Sokoliki Cup, w którym wzięło udział ponad 120 drużyn. Wielki finał został rozegrany na Stadionie Miejskim Legii w Warszawie, a obecny był na nim także Łukasz Fabiański – znakomity piłkarz i jednocześnie ambasador naszej linii wędlin dla dzieci Sokoliki. Sokołów od lat jest partnerem inicjatywy Marcin Gortat Camp, skierowanej do młodych pasjonatów koszykówki. Osobiste doświadczenie jest najlepszą nauką, dlatego pokazujemy w ten sposób, jak wiele pozytywnych emocji przynosi sportowa aktywność. Zaangażowanie w takie akcje jest także doskonałą okazją do promowania wartościowej diety.
Działania edukacyjne firma prowadzi również dzięki szerokiej współpracy z dziennikarzami i blogerami. Uczestniczą oni w warsztatach kulinarnych, podczas których poruszanych jest wiele tematów o istotnym, społecznym znaczeniu. Chcąc zapewnić jak najbardziej aktualną i ciekawą wiedzę na temat trendów i zdrowej diety, Sokołów współpracuje z wieloma ekspertami z dziedziny odżywiania i gotowania. – Czujemy się odpowiedzialni za ludzi, na rzecz których pracujemy i za środowisko, w którym działamy – podsumowuje Bogusław Miszczuk. – Chcemy zaspokajać apetyt na lepsze jutro i wspólnie tworzyć przyszłość dobrego jedzenia.