Mocna pozycja, rozwój i innowacje

Mocna pozycja, rozwój i innowacje

W mijającym roku, pełnym wyzwań dla całej branży mięsnej, Sokołów po raz kolejny osiągnął satysfakcjonujące wyniki sprzedaży oraz umocnił swoją pozycję na rynku krajowym i na rynkach zagranicznych. Potwierdzeniem dynamicznego rozwoju naszej firmy jest wzrost przychodów Grupy Sokołów o 16,5% (rok do roku) oraz wzrost zysku operacyjnego o 19,4% (rok do roku). Na osiągnięte wyniki złożyły się systematyczna praca i zaangażowanie wszystkich Pracowników. Kluczowe znaczenie miała również realizacja założonej strategii w połączeniu z elastycznym reagowaniem na zmiany zachodzące na rynku.

Mocna pozycja w dobie trudnej koniunktury
Rok 2019 to rok pełen wyzwań dla branży mięsnej. Jednym z największych była z pewnością niestabilna sytuacja na rynku surowca wieprzowego oraz dynamiczny wzrost jego cen. Nastąpił też wzrost kosztów produkcji, co z kolei wpłynęło na obniżenie jej rentowności. W Polsce nadal rozprzestrzenia się wirus ASF, co skutkuje ograniczeniami w zakresie eksportu polskiej wieprzowiny oraz dodatkowymi kosztami na liniach produkcyjnych.

Mimo tych obiektywnych trudności, Grupa Sokołów osiągnęła bardzo dobry wynik. Z ogromną satysfakcją chciałbym podkreślić stabilną sytuację finansową Grupy. Dzięki temu mogliśmy zrealizować zaplanowane projekty inwestycyjne, których celem jest dalsza specjalizacja wszystkich naszych zakładów. W mijającym roku sfinalizowane zostało również połączenie przejętych spółek Gzella – obecnie Spółka Gzella Osie jest oddziałem produkcyjnym Sokołów S.A. w Osiu. Wszystkie te działania przyczyniły się w ogromnym stopniu do poprawienia konkurencyjności na rynku krajowym, jak i rynkach zagranicznych.

Największe znaczenie w osiągnięciu bardzo dobrych wyników miało zaangażowanie, wiedza i doświadczenie naszych Pracowników. To dzięki nim Grupa Sokołów zachowuje mocną pozycję – nawet w trudnych i bardzo wymagających warunkach rynkowych. Dla utrzymania dynamicznego rozwoju niezwykle istotne jest również wykorzystywanie przez nas w pełni posiadanych mocy produkcyjnych, kontrola kosztów oraz specjalizacja zakładów. Jesteśmy firmą, która elastycznie reaguje na zmieniającą się sytuację na rynku surowca – dzięki temu adekwatnie dostosowujemy nasze działania do bieżących warunków.

Pracownicy sercem Sokołowa
Zawsze podkreślamy, iż nasz sukces rynkowy jest wspólnym dziełem wszystkich Pracowników Grupy Sokołów. Staramy się stwarzać najlepsze warunki pracy, ale też wspierać ich rozwój i realizację własnych dążeń zawodowych. W minionym roku rozpoczęliśmy program rozwoju przywództwa „Leadership pipeline”, obejmujący kadrę kierowniczą, zarówno w grupie pracowników produkcyjnych, jak i umysłowych. Wdrożyliśmy zasady przywództwa ukierunkowane na odpowiednie zachowania menadżerskie w zakresie rozwoju pracowników, efektywności ich pracy, zespołowego działania, jak również - nastawienia na sukces. Wprowadziliśmy pilotażowo narzędzie Success Factors wspierające menadżerów i pracowników w określaniu i realizowaniu ambitnych celów oraz budowaniu kultury dialogu. Podobnie jak w poprzednim roku odbyła się kolejna edycja programu Graduate – międzynarodowego projektu dla absolwentów ze ścieżką liderską. Jest to program, który daje ogromne możliwości młodym ludziom poznania całego łańcucha wartości firmy, sprawdzenia się w ambitnych projektach oraz zdobycia doświadczenia w pracy w międzynarodowym środowisku w różnych jednostkach biznesowych Grupy.

Nieustannie innowacyjni
W roku 2019 Sokołów wprowadził do sprzedaży aż 60 nowych produktów. Poszerzanie asortymentu, jak również modyfikacja składu produktów to nasza odpowiedź na zmieniające się oczekiwania klientów. W mijającym roku – podobnie jak w latach ubiegłych – aktywnie wychodziliśmy naprzeciw nowym trendom konsumenckim. Postęp technologiczny daje nam możliwości, by tworzyć coraz lepsze produkty. W tym roku usunęliśmy konserwanty oraz substancje dodatkowe ze składów produktów z linii Sokoliki. Nieustannie rozwijamy segment convenience, w tym przekąski i dania gotowe. Sokołów wprowadził innowacyjne produkty, pierwsze takie na rynku – jak Salami Chips CHRUP’US – chrupiące plasterki salami, suszone powietrzem. W asortymencie Sokołowa pojawiły się również nowe parówki Stówki – wytworzone ze 100% mięsa z szynki wieprzowej, bez konserwantów, fosforanów i glutaminianu sodu. Linia warzywna Z Gruntu Dobre została poszerzona o dania gotowe, a asortyment przekąsek mięsnych wzbogacił się o serię kabanosów Eat’N’Go. We współpracy z Grupą MLEKOVITA, Sokołów wprowadził trzy wyjątkowe połączenia przekąsek mięsno-serowych: Party Time, Wypasiony Duo Snack oraz Sokoliki Duo Snack.

Obecnie prowadzimy szeroką kampanię wizerunkową, w której prezentuje, w jaki sposób asortyment firmy odpowiada zróżnicowanym potrzebom poszczególnych grup konsumentów. Kampania prowadzona jest w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych, ze wsparciem w innych kanałach komunikacyjnych, jak outdoor, POS, stacje radiowe oraz Internet.

Jesteśmy społecznie odpowiedzialni
Inwestycje w ochronę środowiska
to jeden z najbardziej istotnych elementów strategii rozwoju naszej firmy. Żaden z zakładów Sokołów S.A. nie wykorzystuje węgla do produkcji energii, co zdecydowanie ogranicza emisję gazów cieplarnianych. Gazowa elektrociepłownia kondensacyjna w Sokołowie, jest jednym z najbardziej ekologicznych i zaawansowanych technologicznie obiektów energetycznych dla przemysłu spożywczego w Europie. W latach 2018 i 2019 nowa kotłownia pozwoliła na wyprodukowanie ponad 11 960 MWh energii elektrycznej oraz ograniczenie emisji gazów o ponad 36 900 ton.  Stale ulepszana jest infrastruktura, przeprowadzane są termomodernizacje budynków i instalacji energetycznych, odzyskujemy ciepło z urządzeń produkcyjnych i systemów chłodniczych. Staramy się mądrze gospodarować energia elektryczną, ograniczać zużycie papieru, wody, folii i innych materiałów nie biodegradowalnych. Od 4 lat prowadzimy cykliczne spotkania z dziennikarzami i influencerami, w trakcie których poruszamy ważne społecznie tematy jak Zero Waste mające na celu przeciwdziałanie marnowania żywności oraz edukujemy w zakresie zdrowego odżywiania.

Warto pamiętać, iż jesteśmy jedną z pierwszych firm przetwórstwa mięsnego w Polsce, która postawiła na bliską współpracę z gospodarstwami, wprowadzając program bezpośredniej współpracy z hodowcami - „Razem w przyszłość”. Już od 2000 roku wspieramy hodowców trzody chlewnej, a od 2007 roku – także hodowców bydła.

Prognoza na 2020 rok
W nadchodzącym roku czeka nas zapewne utrzymanie obecnej, trudnej koniunktury w branży. Jestem jednak przekonany, iż nie przeszkodzi to w dalszym rozwoju i uda nam się efektywnie sprostać tym wyzwaniom oraz utrzymać dobrą kondycję i satysfakcjonujące wyniki Grupy. Profesjonalizm i zaangażowanie naszych Pracowników są filarem, na którym opieramy umacnianie pozycji rynkowej i konsekwentne wdrażanie założonej strategii. Inwestycje realizowane w zakładach pozwolą nam w dalszym ciągu zwiększać moce produkcyjne. Nadal będziemy intensywnie pracować nad wprowadzaniem innowacyjnych produktów, zgodnych z trendami rynkowymi i oczekiwaniami konsumentów. Dzięki temu – jak do tej pory – każdego dnia Sokołów gościć będzie na stołach milionów Polaków, którzy cenią wysoką jakość i dobry smak.

Bogusław Miszczuk
Prezes Zarządu Sokołów S.A.